Wyniki badania "Kultura obrażania"

dr Krzysztof Krejtz

Doktor psychologii. Kierownik Laboratorium Badań Internetu w SWPS oraz Laboratorium Interaktywnych Technologii w OPI. Od kilkunastu lat zajmuje się badaniami społecznych aspektów internetu. Jeden z prekursorów psychologii zachowań człowieka w internecie w Polsce.  

"Mamy nadzieję, że po lekturze naszego opracowania użytkownik internetu patrząc na wzburzone jego fale dostrzeże, że pod brudną pianą unoszącą się na powierzchni jest olbrzymia  głębia czystej wody pełna fascynującego życia. "

dr Aleksandra Drzał – Sierocka

Filmoznawca, medioznawca; doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie kulturoznawstwo, absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, obecnie adiunkt w SWPS.

 

"Coś jest na rzeczy — chciałoby się powiedzieć, czytając wyniki projektu badawczego „Internetowa kultura obrażania?” – bodaj pierwsze, które tak wyraźnie ukazują przedziwną dwoistość, tj. zarówno objawiają fakt, jak silnie wpojone jest przekonanie o „złym Internecie”, i jednocześnie demaskują ten obraz jako błędny i niesprawiedliwy. To zresztą nie jedyny obalony tu mit."

 
 
 

prof. dr hab. Wiesław Godzic

Polski filmoznawca, medioznawca i socjolog. Związany ze środowiskami naukowymi Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Opolskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, PAN, obecnie SWPS.

 

"Wcale nie obawiam się, że sieć połączonych komputerów stała się jakimś diabelskim narzędziem. Skandale, wulgaryzmy i obsceniczność nosimy w naszym głowach – Internet może pomóc w ich rozpowszechnianiu, ale nie zrobi z nas ani diabłów, ani aniołów."

 
 
 

Łukasz Jonak

Socjolog, zajmuje się analizą sieci społecznych, innowacyjności i dyfuzji innowacji.

 

"Mówienie o opanowaniu internetu przez chamstwo, zdziczenie obyczajów i mowę nienawiści jest błędem, który świadczy o niezrozumieniu tego, czym jest internet, jest niezgodne z faktami i nie oddaje sprawiedliwości przeważającej masie co najmniej neutralnych, jeśli nie pozytywnych, zjawisk, z których zrobiona jest i które generuje sieć."

 
 
 

Paweł Kolenda

Menadżer ds. Badań
IAB Polska

Z wykształcenia filozof, z zamiłowania muzyk, od 17 lat zawodowo związany z badaniami rynku (m.in. Grupa IQS, MillwardBrown SMG/KRC, Nielsen BASES), czyli prawie od początku istnienia tej branży w Polsce. Od 3 lat związany ze środowiskiem online. Przebadał opinie prawie miliona Polaków, w tym kilkudziesięciu tysięcy internautów. Hard-user sieci, dla którego internet jest przede wszystkim narzędziem, autor własnej strony www.

 

"Wśród treści, które zostały wylosowane w oparciu o listę słów kluczowych stworzoną przez ekspertów, wypowiedzi przekraczające granice kultury stanowiły od 0,5% do 0,9%. Mamy do czynienia z obiektywną oceną dotyczącą własnych sposobów wypowiedzi, a marginalnie występujące treści internetowe mają bardzo negatywny wpływ na ocenę całego medium."

 
 
 

Anna-Maria Siwińska

koordynator serwisów społecznościowych
Gazeta.pl

Dawno temu studiowała dziennikarstwo i socjologię na UW. Od ponad dziesięciu lat mieszka w internecie, jest dinozaurem zaczynającym od Usenetu i IRCa. Od sześciu lat pracuje w Gazeta.pl jako koordynator serwisów społecznościowych i community manager. Wiedźmińskie szlify w zabijaniu trolli zdobyła na Forum Gazeta.pl. Mimo wszystko wierzy, że ludzie są dobrzy, a internet może być miejscem przyjaznym.

 

"Obecnie ludzie korzystający ze współczesnych mediów chcą być traktowani równie poważnie, jak dziennikarze i nie wystarczają im suche fakty, podane bez możliwości komentowania. W naszych serwisach mamy naukowców i dziewczyny dilerów narkotyków. Wariatów i społeczników. W zasadzie w komentarzach i na forum jest wszystko, czego potrzebujemy i na co pozwolimy."

 
 
 

Krzysztof Sobieszek

Pełnomocnik Zarządu ds. Badań w NK.pl (dawniej Nasza Klasa), Członek Zarządu IAB Polska

 

"Badanie „Internetowa kultura obrażania?” wykazało, że w Internecie przestrzeń zachowań niezgodnych z szeroko rozumianymi normami kultury jest dość mała. Raczej należy uznać, że mieści się w absolutnie naturalnym dla każdego społeczeństwa i społeczności progu odstępstwa od normy. Tego odstępstwa nie da się wyeliminować. Można je naturalnie minimalizować, np. poprzez odpowiednie zaplanowanie środowiska interakcji."

 
 
 

Halina Worwa - Szul

Psycholog, praktyk w zakresie rozwoju społeczności internetowych związana z tym obszarem Internetu od 11 lat. Aktualnie zarządza działem produktów społecznościowych w portalu Onet.pl zarządzając rozwojem takich serwisów jak Blog.onet.pl, Blog.pl, Czat.onet.pl, Forum.onet.pl, Zapytaj.onet.pl.

 

"Pozytywnym jest fakt, że wyniki badania „Internetowa kultura obrażania” osłabiają obiegową opinię o dyskusjach w Internecie jako o źródle agresji i przemocy oraz przykładzie zupełnego braku kultury. Taka opinia jest bowiem krzywdząca dla przeważającej grupy komentatorów, dzielących się swoimi poglądami bez potrzeby ekspresji negatywnych emocji."

 
 
 

Robert Zydel

absolwent Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej, Consumer Manager Saatchi&Saatchi Think Tank, członek Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii

 

"Okazuje się, że internet nie uczynił z nas zombi, nie zabił relacji międzyludzkich, a można nawet zaryzykować tezę, że po erze telewizji wręcz je ożywił. Pozostaje jednak wiele obszarów zapoczątkowanych przez powstanie internetu, z którymi wciąż nie radzimy sobie jako społeczeństwo."

 
 
 

Kultura obrażania

 

Zgłoś nadużycie

Zostałeś obrażony w sieci? Zgłoś to!

czytaj więcej »

O akcji

Jak to działa?

Dowiedz się o co w tym wszystkim chodzi.

czytaj więcej »

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Jesteś wydawcą i chcesz dołączyć do akcji? Skontaktuj się z nami.

czytaj więcej »

Organizator
akcji:

Patronat
honorowy:

Partnerzy akcji: